Binnen Kunstkracht creëren kinderen hun eigen kunst: ze maken zelf muziek, beeldende kunst, verhalen, theater en dans. Ook lokaal erfgoed wordt erbij betrokken. Bij deze activiteiten doorloop je samen met baby’s, dreumesen en peuters de stappen van het creatief proces. Er is ruimte voor onderzoek en gelegenheid tot ontdekken zonder dat het eindresultaat vast staat. Het kind maakt en creëert zo niet alleen, maar ontwikkelt ook zijn creativiteit.

Op deze pagina vindt je een tiental Kunstkracht-peuteractiviteiten die aansluiten op de VVE-methode Uk & Puk. Momenteel zijn er bij vijf thema’s twee activiteiten uitgewerkt in beeldende kunst, dans, erfgoed, literatuur & filosofie, theater of muziek. De activiteiten zijn een voorloper op de Kunstkracht-leerlijnen die in het primair onderwijs worden gebruikt.

Met onze Kunstkracht-peuteractiviteiten kan elke pedagogisch medewerker direct aan de slag. De activiteiten hebben dezelfde opbouw en indeling als je gewend bent binnen Uk & Puk: een woordenlijst en doelen vormen het vertrekpunt. De activiteiten zijn suggesties en bieden voldoende keuzevrijheid. De activiteiten bieden zo ruimte aan je eigen creativiteit en expertise. Zo sluit je de activiteiten naadloos aan op jouw groep.

Uk & Puk kunstactiviteiten


Kunstkracht peuter reeksen

Werk je niet met Uk & Puk op locatie of ben je op zoek naar iets anders? Vanuit Kunstkracht zijn er voor peuters zes complete reeksen ontwikkeld die elk bestaan uit vijf onderdelen. Elke reeks staat in teken van een kunstdiscipline en bevat uitgebreide omschrijvingen. Voor diverse activiteiten zijn materialen nodig die in het verleden aan diverse kinderopvangorganisaties zijn verstrekt middels een leskist. Kan je deze materialen niet vinden? Neem contact op met cultuurcoach Tamara.

  • Beeldende kunst - Op zoek: De peuters gaan op zoek naar lijnen, vormen, kleuren en kunst in naar natuur door kennis te maken met diverse materialen en technieken.
  • Dans - Jij & Ik: activiteiten waarbij de peuters dansend bewust worden van hun lichaam, emoties, samen en alleen, zichtbaarheid en tegenstellingen.
  • Erfgoed - Vroeger: De peuters maken spelend kennis met spullen, liedjes, eten, gebruiken en gewoonten van vroeger.
  • Literatuur & filosofie - Tegenstellingen: Door diverse activiteiten maken de peuters kennis met tegenstellingen als groot-klein, hard-zacht, binnen-buiten, leeg-vol.
  • Muziek - Alles is muziek!: Samen ontdekken van geluiden van lichaam, stem, alledaagse voorwerpen en afval waarbij gevarieerd wordt met zacht-hard, langzaam-snel, hoog-laag, langzaam-snel, hoog-laag, lang-kort.
  • Theater - Dierentuinbezoek: De peuters gaan op avontuur in de dierentuin en maken kennis met diverse dieren en gebeurtenissen.

Zelf kunstactiviteiten ontwikkelen?

Wil je aan de hand van een thema of project zelf kunstactiviteiten ontwikkelen? Vraag cultuurcoach Tamara om een kunstbrainstorm in te plannen. Een kunstvakdocent denk dan mee over de invulling van je eigen activiteiten of project. 
Patroon