Sinds 2019 werkt Westland Cultuurweb samen met ROC Mondriaan Westland aan een programma kunst en cultuur. Dit programma is voor alle studenten zorg & welzijn en de kunstactiviteiten sluiten aan bij hun ontwikkeling, hun opleiding en hun toekomstige beroepspraktijk. De inhoud van de activiteiten wordt mede bepaald door de Community of Practice waar studenten, interne en externe docenten en de cultuurcoach zitting in hebben. 

In het programma werken we vanuit de vier domeinen van Cultuurweb: kunstpracht, kunstkracht, kunstkundig en kunstlokaal. De studenten bezoeken verschillende voorstellingen, musea. Ze krijgen les in muziek en volgen masterclasses waarbij de nadruk ligt op hoe je de verschillende disciplines in de stages en beroepspraktijk kan toepassen. Bij alle projectdelen zijn vier uitgangspunten gebruikt: toegankelijke én uitdagende kunst, sterke betrokkenheid en eigenaarschap van de studenten, leren door ervaren en doorlopende reflectie.   

Het is onze ambitie om de komende jaren uit te breiden naar andere opleidingen en mbo-scholen. Wil je samen de mogelijkheden onderzoeken? Neem contact op met de cultuurcoach vo & mbo. 

De mbo-card 
De mbo Card is een gratis culturele kortingspas die beschikbaar wordt gesteld voor studenten en docenten in het mbo. Het ministerie van OCW stelt jaarlijks vijf miljoen euro beschikbaar voor de card. Dit betekent dat er per student €10,50 beschikbaar is waarmee docenten aanbod van culturele organisaties in de lessen kunnen opnemen. 

De school bepaalt zelf hoe ze willen deelnemen aan de mbo-card. Het geld is te besteden aan klassikale en/of individuele culturele activiteiten binnen- en buiten de school. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan een museum zijn met de klas of een voorstelling op school 

Meer informatie vind je op de site van CJP. 

Nu Wij!
In dit project werkten Cultuurweb, ROC Mondriaan Westland, MaasTD en IFFR intensief samen om de toegang tot en kwaliteit van kunsteducatie voor mbo’ers te vergroten. Het project bestond uit vier onderdelen met voorstellingen, een film, museumbezoek en daaromheen een randprogramma dat op een reflectieve en actieve manier verdieping gaf aan die voorstelling of film.  

  1. Wie ben ik?  Een bezoek aan de voorstelling Controle van Maastd en 155 met een workshop dans. 

  1. Waar kom ik vandaan? Vertoning van de film Les Miserables van Ladj Ly en een filmworkshop van Digital Playground. 

  1. Wat neem ik mee? Het bezoeken van de kindervoorstelling “Ik ben Vincent en ik ben niet bang”. Als verwerking maakten de studenten zelf een opdracht voor de kinderen van groep 8. 

  1. Waar ga ik naartoe? Onderzoek door de studenten wat kunst voor hen betekent. 

Kunstpraktijk

Na het succesvolle eerste project “Nu Wij!” is in 2024 “Kunstpraktijk” gestart. Met dit project willen we nog meer aansluiten bij de studenten en hun beroepspraktijk op zo’n manier dat kunsteducatie normaal wordt. In 'Kunstpraktijk’ hebben de studenten een grotere stem en gaan zelfs een experiment aan. Zij organiseren zelf een event, een wereldfestival en een introductieweek voor nieuwe studenten. Daarnaast kregen de eerste jaar studenten muziekworkshops: ukelele, sing- & songwriting, konden twee jaar studenten uit verschillende masterclasses: dans, theater, stopmotion film, creatief schrijven en leerden hoe zij dit in hun stage konden toepassen. Alle studenten gingen naar verschillende voorstellingen die aansloten bij hun doelgroep. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie.