Omschrijving
Op vrijdag 19 september organiseren de drie schoolbesturen WSKO, PCPOW en West Openbaar de studiedag Leren met Lef en Plezier. Bij Lijm en Cultuur in Delft worden Westlandse leerkrachten uitgenodigd om zich te laten inspireren in het Kwaliteitsgebouw, het Ontwikkelingskamp, de Toekomstgerichtzaal, de Samenwerkingsarea, de Bedoelingruimte, het Keuzeplein, de Eigen-(wijs)-heidszaal en de VerwOndermarkt. En op deze laatste markt zijn wij ook te vinden met VerwOnderlijke workshops!
Workshop: Wicked Kunsteducatie (in samenwerking met de AHK/Lectoraat Kunsteducatie)
Deze workshop is gebaseerd op het nieuwe boek: Wicked Kunsteducatie van Melissa Bremmer, Emiel Heijnen en Folkert Haanstra.
De kunsten, de maatschappij en de interesses van leerlingen veranderen continu. Dit vraagt om het vormgeven van een dynamisch aanbod van kunstlessen en projecten. Maar welke innovatieve kunstopdrachten gebruik je daarbij? Wicked Arts Assignments zijn spannende, grappige, poëtische, sociaal betrokken of uitdagende kunstopdrachten, ontworpen door kunstdocenten en kunstenaars van over de hele wereld. Deze opdrachten bieden mogelijkheden om anders na te denken over onszelf, kunst en de wereld. Hiermee gaan we tijdens de workshop zelf aan de slag.
Workshop: Muziek en inclusie (in samenwerking met ZangExpress)
Maak kennis met de methode van ZangExpress en ontdek je hoe je deze kunt inzetten tijdens je lessen.
ZangExpress biedt een methode met boeiende lessen via het digibord. Naast de muzikale basisprincipes zoals ritme, harmonie, melodieën en zangtechnieken, is muziek een uitstekend middel om kennis te maken met verschillende culturen. Zingen en instrumenten bespelen zijn bovendien ideale manieren om te werken aan zelfvertrouwen, welzijn en een positieve sfeer in de klas. Juist nu de uitdagingen in het onderwijs toenemen, kan muziek de energie geven om saamhorigheid te bevorderen. Muziek is ook geschikt om verbinding te creëren tussen verschillende abilities; leerlingen met en zonder beperkingen kunnen samen leren en van elkaar leren.
Workshop: Danser in de klas (in samenwerking met het NDT)
Weet jij wat je met dans allemaal kunt doen?
De discipline dans biedt voor het onderwijs ontzettend veel kansen. Lichaamsbewustzijn, ruimtelijk bewustzijn, reageren op ritme en melodieën, alleen, in duo’s of als hele groep. Niet alleen in een gymzaal of speellokaal, maar ook buiten of zelfs in het klaslokaal kan worden gedanst. Dans helpt een veilig groepsgevoel te ontwikkelen, ook zonder taal met elkaar te kunnen communiceren en je op een heel eigen en genuanceerde manier uit te drukken. Dansdocenten van het NDT geven je een eerste indruk van wat je met dans allemaal zelf kunt doen, wat je niet had verwacht, en hoe je je hierin vervolgens verder kunt verdiepen.
Workshop: Burgerschap door kinderfilosofie (in samenwerking met Centrum Kinderfilosofie)
Ontdek hoe je filosofie op een laagdrempelige manier kunt introduceren in je burgerschap lessen en hoe veelzijdig het inzetbaar is in verschillende schoolvakken.
Filosofie is essentieel voor het leren: het leren over jezelf, de wereld om je heen, wat onze samenleving bij elkaar houdt, en wat ons verbindt met andere mensen, de natuur en onze planeet. Leerlingen leren kritisch denken, nuanceren, luisteren naar elkaar, zich verwoorden en met respect omgaan met andere meningen. Door filosofische gesprekken draag je bij aan kritisch-democratisch burgerschap.