Vorig jaar gingen Waterpop en Kunsthuis18 voor het eerst de samenwerking aan om beeldende kunst naar het popfestival te brengen. Dit jaar zijn Marleen van Heijningen en Menno Mulder de geselecteerde kunstenaars die Waterpop een kunstzinnige look gaan geven. Zij kunnen met een gewonnen budget aan de slag om hun inzendingen tot kunstobjecten uit te werken. Dé dag dat 25.000 bezoekers hun kunst kunnen zien, is zaterdag 9 augustus in het Hofpark in Wateringen. Want dan barst Waterpop weer los!
Vanuit het hele land heeft Kunsthuis18 dit jaar inzendingen ontvangen van kunstenaars die meededen aan de wedstrijd die was uitgeschreven om de twee beste inzendingen te selecteren. Dat Marleen van Heijningen (33 jaar, uit Maasdijk) en Menno Mulder (41 jaar, uit Monster) beiden in Westland wonen is toeval: hun ideeën zijn door de tentoonstellingscommissie van Kunsthuis18 geselecteerd op basis van originaliteit, een goed uitgewerkt concept en de uitvoerbaarheid van hun plannen.
Marleen van Heijningen, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag en in het dagelijks leven interieurarchitecte, presenteert op het festivalterrein een omvangrijk object dat bestaat uit een lijnenspel dat in een overdreven perspectief een Westlandse kas uitbeeldt. Zij gaf het de titel 'Krachten bundelen'. Met dit kunstwerk wil zij een positieve vibe brengen en het Westland en al het moois dat hier, door samen te werken, wordt voortgebracht in de spotlights zetten. Dat laatste zelfs letterlijk zodra de schemering op 9 augustus invalt!
Menno Mulder, ook afgestudeerd aan de KABK, is werkzaam als grafisch vormgever en timmert als kunstenaar aan de weg met zijn Fifty Gallery. Hij heeft veel geklommen en gewandeld in de Himalaya. Daar gaven in de wind wapperende Tibetaanse vlaggen hem de inspiratie voor zijn 'Prayer Flags': grote vlaggen met songteksten uit de funk, soul en popscene. De wedstrijd was voor hem hét moment om als kunstenaar naar buiten te treden. Van zijn hand wapperen straks enorme vlaggenlijnen boven het Waterpopterrein.
Beide kunstenaars wonnen een budget van 750 euro om hun kunstwerken uit te voeren. 'Beeldende kunst op Waterpop' is een gezamenlijk initiatief van Waterpop en Kunsthuis18 om verschillende kunstdisciplines te verbinden en wordt mede mogelijk gemaakt door sponsoring van uitzendonderneming Greenport People BV uit Poeldijk.