Basisreeks - Cultuur & WNT - PO groep 4

Kunstkracht 10

Kun je muziek maken met afval?

De leerlingen verwonderen zich en onderzoeken hoe je met water en glas muziek kunt maken. Ze leren naar zichzelf en anderen te luisteren en aanpassingen te doen voor een gewenst of ander resultaat. De leerlingen ontdekken dat je geluid en ritmes kunt maken met huis-, tuin- en keukenmateriaal. Ze leren gezamenlijk ritmes te spelen en vormen zo een orkest. De leerlingen maken hun eigen instrument van blik, metaal, ijzer en ander materiaal en spelen hiermee. Ze begrijpen welke aspecten onder muziekproductie vallen en leren werken met het online muziekprogramma Bandlab.com.


Les 1: De leerlingen verwonderen zich over hoe je met water en glas muziek kunt maken. Ze onderzoeken hoe je met eigen lijf en andere tools geluid kunt creëren met water en glas. De leerlingen leren naar zichzelf en anderen te luisteren en aanpassingen te doen voor een gewenst of ander resultaat.

Les 2: De leerlingen ontdekken dat je geluid en ritmes kunt maken met hele gewone spullen. Ze leren gezamenlijk een of meerdere ritmes te spelen en vormen zo een orkest.

Les 3: De leerlingen maken hun eigen instrument van blik, metaal, ijzer en ander materiaal. Ze maken een ritme met het zelfgemaakte instrument.

Les 4: De leerlingen begrijpen wat de onderdelen zijn van muziekproductie en leren werken met het online muziekprogramma Bandlab.com.

Les 5: De leerlingen nemen ritmes op met de zelfgemaakte instrumenten. Ze leren de muziek bewerken met Bandlab.com en mixen muziek op meerdere sporen.

Log in om lesmateriaal te downloaden.

Over deze lessenreeks
Discipline Cultuur & WNT
Thema Muziek & afval
Doelgroep PO
Niveau Basisreeks
Aantal lessen 5

Benodigdheden

  • Kannen met water en heel veel glazen, glazen flessen, potten, schalen, kommen en bakjes.
  • Stokjes, lepeltjes en ander ijzeren/metalen bestek.
  • Kliko, pedaalemmers, prullenbakken, bezems, stokken, stoffers & blikken en afwasborstels.
  • Blikken, metalen spulletjes, pannen, deksels, schroeven, gereedschap en bestek (leerlingen voorafgaand laten verzamelen).
  • Afvalmateriaal uit de kliko: denk aan dozen, verpakkingsmateriaal, plastic bekers, emmertjes en flessen (leerlingen voorafgaand laten verzamelen).
  • Bevestigingsmateriaal zoals tape, touw, elastiekjes en knijpertjes.
  • Divers materiaal zoals ballonnen, stokjes, kneedgum en doppen.
  • A3-vellen plus schrijfgerei.
  • Laptops met de site Bandlab.com opgestart in Google Chrome.
  • Handleiding ‘Bandlab’ (zie bijlage).
  • Koptelefoons die ingeplugd kunnen worden.
  • Zes plug-in microfoons & 15 audiosplitters (leskist Cultuurweb).
  • Evt. touw, camera of mobiele telefoon met geluidopnamefunctie.

Overige informatie

Afhankelijk van de keuzes betreft de opnames en het digitaal componeren kan de laatste les zo uitgebreid gemaakt worden als gewenst. De groepsgrootte waarin gewerkt wordt en de beschikbare middelen hebben hier ook invloed op. Idealiter zijn de groepjes ongeveer twee à drie leerlingen groot. De leerlingen kunnen dan met elkaar het proces door. Voor les 5 is extra ondersteuning van een ouder, leerkracht of stagiair nodig.

Westland Cultuurweb heeft een leskist met audiosplitters en microfoons beschikbaar voor de Westlandse basisscholen. De leskist kan kosteloos geleend worden. Reserveer de leskist via deze pagina.

In deze lessenreeks wordt gewerkt met Bandlab.com. Om dit project met leerlingen te doen, is het handig om het programma zelf een paar keer te hebben gebruikt en doorgekeken. Op deze manier zijn de tips het makkelijkst om te geven aan de leerlingen die aan het werk zijn.

Mijn Cultuurweb

Log hier in voor je eigen educatieoverzicht of meld je aan.